woensdag 28 september 2016

Zeer geslaagde paneldiscussie na screening ''Inside The Chinese Closet''



Gisteravond was de speciale screening van de film 'Inside The Chinese Closet' in Filmhuis Lantaren-Venster, gevolgd door een paneldiscussie onder mijn leiding. Deze film, een Witfilm-productie van de hand van regisseuse Sophia Luvarà, gaat over twee jonge homoseksuelen, Andy en Cherry, die proberen om te gaan met de sociale druk van hun omgeving, en dan met name vanuit hun ouders, om toch vooral een 'normaal' bestaan te leiden, inclusief, als het moet, een schijnhuwelijk.

Voor een goed gevulde Zaal 6 ging ik (in het Engels) in gesprek met het panel, bestaande uit psychologe en sociaal ondernemer Zhi Li; journalist en schrijver Pete Wu; en onderzoeker Reza Kartosen-Wong, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Het werd een mooi gesprek over de ouder-kind relaties binnen de Chinese cultuur (en in het verlengde daarvan in andere Aziatische culturen) en traditionele familiewaarden binnen een snel veranderende maatschappij.

 

Het leverde een boeiende avond op, met verhelderende inzichten over de belangrijke betekenis van familie en familiezin binnen de Chinese cultuur als het ''sociale cement van de maatschappij'', terwijl hier in het Westen de rol van het traditionele gezin als hoeksteen van de samenleving , juist zo onder druk staat en aan verandering onderhevig is, mede door individualisering, alternatieve samenlevingsvormen en samengestelde gezinnen.

Voor mij was het in ieder geval een boeiende avond, zeker in professioneel opzicht. Dit omdat ik na enige jaren weer in de rol van gespreksleider een publieksdiscussie in de juiste banen mocht leiden. Maar, getuige de vele positieve reacties uit het publiek (''Goede vragen, goede timing!'') en een tevreden opdrachtgever, mag ik aannemen dat ik de kunst nog niet verleerd ben. 

En het smaakt absoluut naar meer!

Dus, als je op zoek bent naar een inspirerende en onderhoudende presentator, moderator, interviewer, gespreksleider of (dag)voorzitter: neem vooral contact met me op! 

Met dank aan Studio Zi voor het organiseren van deze screening en de crew van Lantaren-Venster voor de professionele facilitaire organisatie.