donderdag 19 september 2013

TWC feliciteert Mark Janssen met tweede plaats IPA Awards 2013

copyright: Mark Janssen
Soms zijn er projecten die je extra dierbaar zijn, omdat je er met veel plezier aan hebt (samen)gewerkt of omdat je de drive en energie hebt gedeeld van de mensen die het project in gang hebben gezet. Zo’n project is ‘A2011ODDITY’, een serie vrij werk van fotograaf Mark Janssen waarvoor ik in 2011 o.m. een stuk communicatie en fondsenwerving heb verricht, in samenwerking met Willemijn van Drunen / metWilskracht.

Dit weekend kwam het ongelooflijk goede nieuws naar buiten dat deze serie tijdens de prestigieuze IPA Awards 2013 een tweede plek heeft veroverd in de categorie Fine Art Other Professional. Daarnaast sleepte Mark nog eens maar liefst zeven honorable mentions in de wacht in diverse andere categorieën. Een niet geringe prestatie, als je bedenkt dat jaarlijks fotografen uit ruim 103 landen meedoen, die dit jaar in totaal 15.000 werken/series hebben ingestuurd.

Dat zegt iets over het niveau van het werk van Mark Janssen, en het zegt nog meer over de zeggingskracht van de beelden uit de reeks ‘A2011ODDITY’. Bekijk de hele serie hier.

Zelf heb ik het ontstaan van deze serie in die periode in 2011 zo’n beetje van nabij meegemaakt. Tijdens een aantal gesprekken met Mark in die tijd kreeg ik een goed beeld van de enorme overtuiging en inzet waarmee hij dit project, gefinancierd met grotendeels eigen middelen, aanging en waarmee hij het wist te realiseren. En waarin hij bleef geloven. Met resultaat, naar nu blijkt.

Dat vervult mij met trots, niet alleen omdat ik ook een heel klein beetje aan de realisatie van dit project heb mogen meehelpen. Maar, meer nog, spreek ik als collega-kunstenaar: trots, omdat Mark er een voorbeeld van is hoe hard werken, ondernemen en doorzetten, en - hoe moeilijk ook - in jezelf blijven geloven, naast talent, visie en technisch vakmanschap, het verschil kunnen maken.

Proficiat, Mark!