donderdag 26 januari 2017

In gesprek met de Gebiedscommissie Centrum over betere communicatie


Afgelopen dinsdagmiddag was ik aanwezig bij een door de Gebiedscommissie Rotterdam Centrum georganiseerde bijeenkomst in KINO Rotterdam. Onderwerp van gesprek betrof de communicatie van de commissie en, in het verlengde daarvan: de gebiedsorganisatie met de bewoners en ondernemers van het centrumgebied.

Ik was daar aanwezig als creatief en sociaal ondernemer, o.m. organisator van een evenementen (zoals Dogparade010), betrokkenheid bij de Alliantie West-Kruiskade en 010StageMarktplaats (initiatief vanuit de Stage Alliantie); en aanjager van communities, zoals Maak Het Mee 010.

Naast mij waren er diverse andere actieve, betrokken bewoners en partijen uit Rotterdam Centrum aanwezig: Cretopia/Toko51, ook de beheerders van het vernieuwde platform WOW-Rotterdam; bewoners en ondernemers van het Baankwartier en het Scheepvaartkwartier e.v.a. 


De centrale vraag was: hoe kunnen we de communicatie van de gebiedscommissie (en dus ook de gebiedsorganisatie) anders inrichten en verbeteren, met als doel meer bewoners en ondernemers in het gebied beter te informeren en vooral meer te betrekken bij alles wat er speelt. 

Het was een levendige bijeenkomst, met veel gelegenheid voor de aanwezige ondernemers en bewoners om input te leveren. Wat overduidelijk naar voren kwam, is dat communicatie met bewoners en ondernemers nog altijd te vaak de achilleshiel is van gemeentelijke en ambtelijke organisaties - en dat dat ook geldt voor gebiedscommissies en de ondersteunende dienst: de gebiedsorganisaties.

De complexiteit van de taal (''teveel jargon'', ''teveel moeilijke jeukwoorden'') ervaren te veel burgers nog te vaak als een eenzijdige monoloog over hun hoofd heen en niet als ''in direct gesprek gaan met''. Er wordt ''teveel gezonden'' en ''niet genoeg geluisterd''. Ook zijn de gebiedsnetwerkers, die toch een grote verbindende functie hebben in het gebied, slecht vindbaar - in tegenstelling tot, zo weet ik in eigen ervaring, bijvoorbeeld de Cultuurscouts.

Zoals gezegd, het was een levendige bijeenkomst. De ideeen en suggesties vlogen dan ook heen en weer over de tafel.

Bijvoorbeeld over hoe Facebook en overige sociale media beter op elkaar af te stemmen en vooral gebruik te maken van de vele bestaande actieve communicatiekanalen in de wijken in het gebied. Van Bewonersorganisaties en -platforms als Buurt Bestuurt, zorg- en welzijnsinstellingen als WMO Radar, creatieve partijen (kunstenaars, creatief ondernemers en dito instellingen) en informele netwerken, zoals de Zorgvrijstaat Rotterdam-West: ze hebben allemaal hun eigen achterban, die zij vaak op voor hen doeltreffende manier bereiken. De één doet dat met huisbezoeken en flyers, de ander doet dat met mailinglijsten en/of sociale media. Daarnaast zijn er veel online blogs en communities op Facebook die kunnen worden benut - waaronder bijvoorbeeld, inderdaad, Maak Het Mee010 en WOW Rotterdam. 

En er waren nog veel meer - teveel om hier op te noemen. De bijeenkomst eindigde met de afspraak dat de gebiedsorganisatie alle aangedragen tips en suggesties gaat verwerken en zo spoedig mogelijk een concreet vervolg geeft hier aan. Betrokkenen werd vooral uitgenodigd bij dat vervolg aanwezig te zijn. Een uitnodiging waaraan ik in ieder geval graag gehoor zal geven.

Kortom, wordt ook nu weer, vervolgd!