woensdag 2 maart 2016

Een stukje storytelling: mijn bijdrage aan project ''Langer Thuis in de Pupillenbuurt''


Gisteravond woonde ik de eerste, inspirerende bijeenkomst bij in het kader van het project 'Langer Thuis in de Pupillenbuurt'. Een pilot in deze wijk in Rotterdam-Delfshaven om te kijken of en waar het mogelijk is om formele en informele zorg beter op elkaar af te stemmen, zodat ouderen en mensen met een beperking langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.

Initiatiefnemer is Woonbron Delfshaven in samenwerking met de Zorgvrijstaat Rotterdam-West. Al eerder blogde ik over mijn samenwerking met deze laatste partij. Hoe we aan de slag zijn om bestaande en vaak informele steunstructuren en zorgnetwerken in de wijken in Rotterdam-West te verstevigen en te verbinden. En waar deze ontbreken, nieuwe te ontwikkelen. Zodat mensen met een zorgbehoefte sneller weten waar ze met hun vraag terecht kunnen.

Zo waren we gisteren bijeen met een bonte en boeiende mix van actieve buurtbewoners, zorgprofessionals, ambtenaren en overige geïnteresseerde betrokkenen, waaronder ik. Ik ben door Woonbron Delfshaven gevraagd om de persoonlijke ervaringen van bewoners met een zorgvraag in een beeld(end)verhaal vast te leggen. Het doel: het menselijke verhaal vooral niet verloren te laten gaan in alle 'casussen en dossiers', maar juist inzichtelijk en zichtbaar te maken.

Of zoals één van de aanwezigen, een zeer betrokken en actieve buurtbewoner aangaf: 
'Zoiets aanpakken doe je niet per buurt of zelfs niet per wijk. Maar per straat. Sterker nog, per deur.'

Storytelling in woord en beeld, dus. Een bijzondere opdracht, waarop ik trots ben. Niet alleen omdat ik daarmee die twee kwaliteiten die ik het beste beheers (tekenen en schrijven), volop kan benutten en tot hun recht kan laten komen. Maar vooral omdat ik binnen dit project 'Langer Thuis in de Pupillenbuurt' kan samenwerken met een stel enorm gemotiveerde kanjers van mensen, elk in hun eigen straat of wijk, of op hun eigen vakgebied; die niet bang zijn om buiten gebaande paden te treden of afgebakende hokjes te denken.

Binnenkort meer!

En, voor de volledigheid kun je hier meer lezen over het Programma Langer Thuis van de Gemeente Rotterdam.