zondag 27 november 2016

De belangrijke rol van verhalen binnen mijn ondernemerschap

Beeld bij 'Ons is: zomaar een straat in Rotterdam West, op 5 mei...'

Recentelijk heb ik, na een korte periode van schrijfdroogte, weer een aantal Witty Stadsverhalen online gezet. Nu schrijf ik deze gelukkig vrij van de druk van enige deadline en ben ik dus in de prettige omstandigheid dat ik zelf kan bepalen wanneer ik aan deze verhalen werk en wanneer ik ze online zet. Dat schept vrijheid in het hoofd, want vrij zijn van drukte en druk is voor mij een groot goed; dit omdat een groot deel van mijn professionele werkzaamheden nu eenmaal onvermijdelijk gepaard gaat met scherpe deadlines, druk en dus drukte.

In de tussentijd gaat het verzamelen van inspiratie en materiaal ongestoord en vooral ongehinderd door. Sommige verhalen laten ook iets langer op zich wachten, omdat ik daarvoor zelf de illustraties maak. Dit vanwege het ontbreken van een goede gelegenheid tot het maken van een foto. Soms is er geen tijd, soms is het niet de juiste timing, dan weer leent het onderwerp van een verhaal er zich niet goed voor. Het leuke is, dat ik daarin ook vrij ben om te kiezen wat het beste uitpakt.

Beeld bij: 'Zwerfknuffel met een drankprobleem?'

Wel heb ik in relatief korte tijd dat ik er nu mee bezig ben, al een niet onaanzienlijk aantal enthousiaste reacties op mijn stadsverhalen mogen ontvangen. Eén terugkerende opmerking is dat lezers, volgers van Witty Art en Witty Projects, waaronder ook opdrachtgevers en klanten, grote waardering hebben voor deze stukjes. Ze vinden het leuk kennis te nemen van mijn blik op de stad, hoe ik die beschouw en aanschouw, beleef en ervaar.

Of zoals één van mijn klanten het omschreef: 

'Wat leuk om op deze manier te ontdekken hoe jij naar je omgeving kijkt. Dat zie je ook terug in jouw werk, in hoe je dingen aanpakt, bepaalde keuzes die je maakt. Vanuit het hart, denk ik, maar met het hoofd. Ik kijk uit naar meer!'

Die opmerking koester ik, want het is ook precies de gedachte achter mijn beslissing om deze Witty Stadsverhalen ook op dit blog te publiceren. Want, in wezen ben ik een echte verhalenverteller - en dan in de oorspronkelijke betekenis van dat begrip en niet in de zin van de bijna weer uitgeholde marketingterm die stortytelling inmiddels is geworden. En dat zeg ik, ondanks mijn eigen rotsvaste geloof in de kracht van een goed verhaal binnen marketing - in combinatie met een aantal andere zaken, wel te verstaan, waaronder een goed product. Ik krijg alleen spontane uitslag van hoe ''storytelling'' te pas en te onpas wordt ingezet: 'Zeg, moeten we niet ook eens iets met ons verhaal doen?' ... Over die ergenis binnenkort een andere blogpost!

Nee, als ik zeg dat ik me tot in mijn diepste wezen een verhalenverteller voel, dan bedoel ik dat ook precies zo. Ik schrijf graag verhalen en illustreer deze het liefst met door mij zelf gecreeërd beeld: foto's of illustraties van eigen hand. Zo liggen er plannen voor een aantal Witty Art Books (denk dan aan prentenboeken en beeldverhalen zoals strips en graphic novels) komt er binnenkort een herlancering van mijn blog Wezzie's Wereld (met in de hoofdrol een uitermate eigenwijze Stadskater) en ben ik ook actief als interviewer/blogger in opdracht.

Beeld bij: 'Thuisloos heeft vele gezichten'

Mijn Witty Stadsverhalen voor mij zijn een prima manier om mijn gedachten en bespielingen over het moderne stadsleven met alle mooie, bruisende, ondernemende, avontuurlijke, rauwe, bruuske, groffe, vuile en ronduit lelijke kanten vast te leggen en te delen met anderen - inclusief een uitstapje naar andere, minder stedelijke omgevingen. De ene keer puur anekdotisch van aard, dan weer beschouwend en soms een tikkeltje maatschappijkritisch. In combinatie met meer zakelijke blogs over o.m. creatief ondernemerschap, communicatie, marketing e.d. geeft dat denk ik wel een redelijk compleet beeld van mijn eigen Witty kijk op de wereld.

Er zit, kortom, de komende periode heel veel in de planning op schrijf- en illustratiegebied. Wat niet betekent dat er geen plek is voor opdrachten op dat gebied, integendeel: nog een copywriter of blogger nodig? Een illustrator en beeldmaker? Neem dan contact met me op!